μ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΝΟΡΓΑΝΗ ΧΗΜΕΙΑ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ, ΟΞΕΑ,ΒΑΣΕΙΣ, ΡΗ
ΘΕΜΑ μ-ΣΕΝΑΡΙΟΥ: ΜΕΛΕΤΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΛΥΜΑΤΩΝ (Ρ/Δ) ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ Vlab.
ΤΑΞΗ: Γ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: ΜΕΛΕΤΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΛΥΜΑΤΩΝ (Ρ/Δ)
Το πρόβλημα: Στην εποχή οικονομικής κρίσης το κόστος και η συντήρηση ενός εργαστηρίου Χημείας δεν είναι αφενός αμελητέο, και αφετέρου η αυστηρή τήρηση κανόνων ασφάλειας από την , πλευρά των καθηγητών και μαθητών πρέπει να είναι επιτακτική προς αποφυγή ατυχημάτων από άστοχους ή απρόσεκτους χειρισμούς.
Η λύση:
Το εικονικό εργαστήριο χημείας Vlab είναι μιά προσομοίωση ενός πραγματικού .
( εργαστηρίου χημείας simulation of a chemistry lab)
Στο Vlab υπάρχουν χημικά αντιδραστήρια που μπορούν να χειριστούν με ανάλογο τρόπο που να προσεγγίζει πραγματικές εργαστηριακές συνθήκες.
Το Vlab είναι σχεδιασμένο να βοηθά τους μαθητές να συνδέουν τους χημικούς υπολογισμούς με αυτούς που γίνονται σε πραγματικές συνθήκες στα πραγματικά εργαστήρια Χημείας.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ: http://chemcollective.org/vlabs
Υπάρχει η δυνατότητα κατεβάσματος της εφαρμογής και off-line λειτουργίας.
Προαπαιτούμενες γνώσεις
1. Γνώση ισορροπίας ισχυρών και ασθενών οξέων και βάσεων.
2. Εξουδετέρωση οξέων και βάσεων. Γνώσεις υπολογισμού mol κάθε ουσίας
3. Ορισμός ΡΗ και ΡΟΗ.
4. Βασικές γνώσεις χειρισμού Η/Υ.
5. Γνώση του εικονικού εργαστηρίου Vlab , μετά από ενημέρωση των μαθητών σε προηγούμενη διδακτική ώρα.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές στο τέλος των 2 διδακτικών ωρών θα πρέπει:
1. Να ορίζουν τί είναι τα Ρ/Δ, τα είδη τους, και να υπολογίζουν το ΡΗ τους.
2. Να αναφέρουν όλους τους τρόπους παρασκευής Ρ/Δ, δίνοντας σχετικά παραδείγματα.
3. Να εξηγούν τη δράση των Ρ/Δ στην προσθήκη μικρών ποσοτήτων οξέων ή βάσεων.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΝΟΡΓΑΝΗ ΧΗΜΕΙΑ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ, ΟΞΕΑ,ΒΑΣΕΙΣ, ΡΗ
ΘΕΜΑ μ-ΣΕΝΑΡΙΟΥ: ΜΕΛΕΤΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΛΥΜΑΤΩΝ (Ρ/Δ) ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ Vlab.
ΤΑΞΗ: Γ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: ΜΕΛΕΤΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΛΥΜΑΤΩΝ (Ρ/Δ)
Το πρόβλημα: Στην εποχή οικονομικής κρίσης το κόστος και η συντήρηση ενός εργαστηρίου Χημείας δεν είναι αφενός αμελητέο, και αφετέρου η αυστηρή τήρηση κανόνων ασφάλειας από την , πλευρά των καθηγητών και μαθητών πρέπει να είναι επιτακτική προς αποφυγή ατυχημάτων από άστοχους ή απρόσεκτους χειρισμούς.
Η λύση:
Το εικονικό εργαστήριο χημείας Vlab είναι μιά προσομοίωση ενός πραγματικού .
( εργαστηρίου χημείας simulation of a chemistry lab)
Στο Vlab υπάρχουν χημικά αντιδραστήρια που μπορούν να χειριστούν με ανάλογο τρόπο που να προσεγγίζει πραγματικές εργαστηριακές συνθήκες.
Το Vlab είναι σχεδιασμένο να βοηθά τους μαθητές να συνδέουν τους χημικούς υπολογισμούς με αυτούς που γίνονται σε πραγματικές συνθήκες στα πραγματικά εργαστήρια Χημείας.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ: http://chemcollective.org/vlabs
Υπάρχει η δυνατότητα κατεβάσματος της εφαρμογής και off-line λειτουργίας.
Προαπαιτούμενες γνώσεις
1. Γνώση ισορροπίας ισχυρών και ασθενών οξέων και βάσεων.
2. Εξουδετέρωση οξέων και βάσεων. Γνώσεις υπολογισμού mol κάθε ουσίας
3. Ορισμός ΡΗ και ΡΟΗ.
4. Βασικές γνώσεις χειρισμού Η/Υ.
5. Γνώση του εικονικού εργαστηρίου Vlab , μετά από ενημέρωση των μαθητών σε προηγούμενη διδακτική ώρα.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές στο τέλος των 2 διδακτικών ωρών θα πρέπει:
1. Να ορίζουν τί είναι τα Ρ/Δ, τα είδη τους, και να υπολογίζουν το ΡΗ τους.
2. Να αναφέρουν όλους τους τρόπους παρασκευής Ρ/Δ, δίνοντας σχετικά παραδείγματα.
3. Να εξηγούν τη δράση των Ρ/Δ στην προσθήκη μικρών ποσοτήτων οξέων ή βάσεων.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΣΤΑ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ
(Ρ/Δ)
Οι μαθητές στο τέλος των 4
διδακτικών ωρών θα πρέπει:
1. Να ορίζουν τί είναι τα Ρ/Δ
2. Να αναφέρουν τρόπους παρασκευής
αυτών, δίνοντας σχετικά παραδείγματα.
3. Να υπολογίζουν το ΡΗ των Ρ/Δ
.
4. Να εξηγούν τη δράση των Ρ/Δ.
5. Να περιγράφουν τη χρησιμότητα
των Ρ/Δ.
Προαπαιτούμενες γνώσεις
- Γνώση ισορροπίας ισχυρών και ασθενών οξέων
- Εξουδετέρωση οξέων -βάσεων, γνώσεις υπολογισμού mol κάθε ουσίας
- Ισορροπία ή αυτοιοντισμός νερού. Σύνδεση ΡΗ, ΡΟΗ.
Σύντομη περιγραφή προτεινόμενης διδακτικής πορείας
ΕΡΓΑΣΙΑ 1ης διδακτικής ώρας (Διδακτικοί στόχοι 1,2,3)
Ανοίγουμε την εφαρμογή Vlab και επιλέγουμε από τα ασθενή οξέα το C3COOH 1M και από τις ισχυρές βάσεις το ΝαOH 1M.
Μεταγγίζουμε 100ml CH 3COOH 1M σε μία κενή ογκομετρική φιάλη. Στην συνέχεια προσθέτουμε 10ml NaOH στην ίδια φιάλη και παρατηρούμε το ΡΗ του διαλύματος στη δεξιά στήλη του Vlab.
Επαναλαμβάνουμε να ρίχνουμε ΝαΟΗ μέχρι να προσθέσουμε συνολικά 100ml της βάσης.
Σε μιλλιμετρέ χαρτί να γίνει το διάγραμμα ΡΗ συναρτήσει του όγκου ΝαΟΗ.
ΡΗ= f(V NaOH) (Kίτρινες-Πράσινες στήλες.)
Από το διάγραμμα ΡΗ= f(V NaOH) οι μαθητές μπορούν να απαντήσουν στις ερωτήσεις:
1. Πότε έχουμε ημι-εξουδετέρωση του οξέος;
Ποιές είναι οι συνέπειες της ημι-εξουδετέρωσης;
Δικαιολογήστε την τιμή ΡΗ του διαλύματος;
Απάντηση:............................................................................................................................................................................ .............................................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................................. ..............................................................................................................................................................................................
2. Πότε έχουμε πλήρη εξουδετέρωση οξέος και βάσης;
Δικαιολογήστε την τιμή ΡΗ του διαλύματος.
Απάντηση:............................................................................................................................................................................ .............................................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................................. ..............................................................................................................................................................................................
3. Παρατηρήστε το ΔΡΗ του διαλύματος (πορτοκαλλί στήλη) και σχολιάστε την δράση του Ρ/Δ στην προσθήκη μικρών ποσοτήτων οξέων.
Απάντηση:............................................................................................................................................................................ .............................................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................................. ..............................................................................................................................................................................................
Παρατήρηση: Το διάγραμμα ΡΗ= f(V NaOH) μπορεί να γίνει και με την βοήθεια του Excel με την καθοδήγηση του υπεύθυνου καθηγητή.
ΕΡΓΑΣΙΑ 2ης διδακτικής ώρας (Διδακτικοί στόχοι 1, 2, 3)
1. ΣΥΝΔΕΣΗ ΘΕΩΡΙΑΣ – Vlab
( Η κατανόηση της θεωρίας στις θετικές επιστήμες είναι η σύνδεση θεωρίας με την πράξη)
2. ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ Ρ/Δ (Διερευνάται η περίπτωση των συζυγών οξέων - βάσεων)
3. ΚΟΥΙΖ Ρ/Δ (Αξιολόγηση βαθμού κατανόησης των αποκτηθέντων γνώσεων)
Φύλλο Εργασίας 2ης διδακτικής ώρας:
1. ΣΥΝΔΕΣΗ ΘΕΩΡΙΑΣ - Vlab
ΧΡΟΝΟΣ 20 λεπτά
Να γίνει η εξουδετέρωση: CH3COOH + ΝαΟΗ -> CH3COOΝα + Η2Ο
Χρησιμοποιήστε τις τιμές mols από τον παραπάνω πίνακα (Μπλέ- ρόζ στήλες)
1. Γνωρίζοντας τα mols οξέος και βάσης να υπολογίσετε το Ka του CH3COOH από το αρχικό ΡΗ του διαλύματος, και με την βοήθεια της καμπύλης εξουδετέρωσης.
Απάντηση:..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
2. Με την βοήθεια της εξίσωσης Henderson – Hasselbach από την θεωρία, να βρείτε το ΡΗ κάθε διαλύματος.
Ποιοί είναι οι περιορισμοί της εξίσωσης Henderson – Hasselbach;
Απάντηση:..........................................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................. ..............................................................................................................................................................................................
2. ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ Ρ/Δ (συζυγών οξέων-βάσεων) (Στόχοι 1,2,3) ΧΡΟΝΟΣ 15 ΛΕΠΤΑ
B) Αναζητήστε στο Vlab την ένωση NH4CI.
1. Να χαρακτηρίσετε και να δικαιολογήσετε τον ρόλo της σαν οξύ ή βάση.
2. Να προτείνετε τρόπους παρασκευής Ρ/Δ με άλλα οξέα ή βάσεις.
Να κάνετε τις παρακάτω εργασίες:
1.Εντοπίστε στο περιβάλλον Vlab την ένωση NH4CI που αναφέρεται σαν συζυγής βάση.
2.Ποιάς ένωσης είναι συζυγής βάση και γιατί; Απάντηση:......................................................................................................
3. Μπορείτε να υπολογίσετε το Κα του NH4CI; Απάντηση:.........................................................................................................
4. Χρησιμοποιήστε 100ml NH4CI και προσθέσατε διαδοχικά 10ml HCI 1M για 10φορές ( συνολικά 100ml HCI 1M )
Παρατηρήστε και καταγράψτε στη δεξιά στήλη του Vlab τις τιμές ΡΗ διαλύματος με την προσθήκη οξέος.
5. Γιατί το ΡΗ διαρκώς αυξάνει; Απάντηση:.......................................................................................................
6. Ποιά είναι η αντίδραση που συντελείται; Απάντηση:......................................................................................................
3. ΚΟΥΙΖ ΣΤΑ Ρ/Δ (Στόχοι 1,2) ΧΡΟΝΟΣ 10 ΛΕΠΤΑ
Δίνεται :Κβ ΝΗ3= Κα CH3COOH = 10-5 Το κουίζ να απαντηθεί με την χρήση της αντίστοιχης θεωρίας
1) Αναμιγνύω ίσους όγκους ΝΗ3 / ΝΗ4Cl 1Μ το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του τελικού διαλύματος ; α) 5 β) 7 γ) 9 δ)11 (Στόχος: εύρεση ΡΗ άμεσου Ρ/Δ βάσης / συζυγούς οξέος)
2) Αναμιγνύω ίσους όγκους CH3COOH και CH3COOΝα 1Μ το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του τελικού διαλύματος ;
α) 5 β) 7 γ) 9 δ)11 (Στόχος: εύρεση ΡΗ άμεσου Ρ/Δ οξέος / συζυγούς βάσης)
3) Αναμιγνύω 100ml CH3COOH και 50ml ΝαOH 1Μ το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του τελικού διαλύματος ;
α) 5 β) 7 γ) 9 δ)11 (Στόχος: εύρεση ΡΗ έμμεσου Ρ/Δ οξέος / ισχυρής βάσης)
4) Αναμιγνύω 100ml ΝΗ3 και 50ml HCI 1Μ το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του τελικού διαλύματος ; α) 5 β) 7 γ) 9 δ)11 (Στόχος: εύρεση ΡΗ έμμεσου Ρ/Δ βάσης / ισχυρού οξέος)
Παρατήρηση: Στο τέλος για επαλήθευση των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήστε το Vlab
ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ
1.Οι μαθητές θα εξοικειωθούν με τη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. (Windows, Vlab, Excel)
2. Θα κάνουν πολλαπλάσια πειράματα στο Vlab απ' ότι στο πραγματικό εργαστήριο χωρίς να κινδυνεύει η σωματική τους ακεραιότητα από την χρήση πυκνών διαλυμάτων οξέων ή βάσεων, και με μηδαμινό το κόστος των αντιδραστηρίων.
3. Θα μάθουν να κάνουν υπολογισμούς ΡΗ τόσο θεωρητικά, όσο και στο Vlab, συνδέοντας την θεωρία με την πράξη.
4. Υπάρχει το κέρδος της επαναληψιμότητας και του χρόνου ενός πειράματος, εάν γίνει κάποιο λάθος στην επιλογή των αντιδραστηρίων.
5. Στο τέλος της 2ης διδακτικής ώρας, οι μαθητές θα απαντήσουν σε κουίζ 10 λεπτών για να αξιολογηθεί ο βαθμός κατανόησης των αποκτηθέντων γνώσεων.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ - ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΕΙΣ - ΡΗ
Υλοποίηση
των στόχων.
1.
Στο εργαστήριο Χημείας
Απαιτούνται διαλύματα:
οξικού οξέος 0,1Μ , αμμωνίας 0,1Μ , ΚΟΗ 0,1Μ, HCI 0,1Μ.
Οργανα:
Προχοίδα, πεχάμετρο, κωνικές φιάλες,
σιφώνιο μεταφοράς υγρών.
2
Στο εργαστήριο Η/Υ με χρήση Laptop / tablets /
mobile phones για
παρακολούθηση προσομοιώσεων.
3.
Φύλλα εργασίας υπολογισμού ΡΗ και
σχεδιασμού ογκομετρήσεων, για έλεγχο
κατανόησης και εμβάθυνσης θεωρίας των
Ρ/Δ.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ
ΘΕΩΡΙΑ
Ορισμός
Ρ/Δ
Ρυθμιστικά
διαλύματα ονομάζονται διαλύματα των
οποίων το pH παραμείνει πρακτικά σταθερό,
όταν προστεθεί μικρή αλλά υπολογίσιμη
ποσότητα ισχυρών οξέων ή βάσεων.
Επίσης
μπορούν μέσα σε όρια να αραιωθούν, χωρίς
να μεταβληθεί το pH τους.
Παρασκευές
ρυθμιστικών διαλυμάτων
Α) Ρυθμιστικό
διάλυμα της μορφής ΗΑ / Α-
παρασκευάζεται ως εξής:
Αμεσο Ρ/Δ
1. Με ανάμιξη ασθενούς οξέος με τη συζυγή του βάση.
Π.χ. προσθήκη διαλύματος HF σε διάλυμα NaF
1. Με ανάμιξη ασθενούς οξέος με τη συζυγή του βάση.
Π.χ. προσθήκη διαλύματος HF σε διάλυμα NaF
Εμμεσο Ρ/Δ
2. Με μερική εξουδετέρωση ασθενούς οξέος από ισχυρή βάση.
2. Με μερική εξουδετέρωση ασθενούς οξέος από ισχυρή βάση.
Β) Ρυθμιστικό
διάλυμα της μορφής Β/ ΒΗ+
παρασκευάζεται ως εξής:
Αμεσο Ρ/Δ
Αμεσο Ρ/Δ
1. Με ανάμιξη
ασθενούς βάσης με το συζυγές της οξύ
π.χ. προσθήκη διαλύματος ΝΗ3 με διάλυμα NH4Cl.
π.χ. προσθήκη διαλύματος ΝΗ3 με διάλυμα NH4Cl.
Εμμεσο Ρ/Δ
2. Με μερική εξουδετέρωση ασθενούς βάσης από ισχυρό οξύ
2. Με μερική εξουδετέρωση ασθενούς βάσης από ισχυρό οξύ
Υπολογισμός
pH ρυθμιστικού διαλύματος
Σε
κάθε ρυθμιστικό διάλυμα που περιέχει
ένα συζυγιακό σύστημα οξέος-βάσης,
ισχύει η σχέση: [H3O+
] =Κα. Cοξεος
/ Cβάσης
ΔΡΑΣΗ Ρ/Δ
Τα ρυθμιστικά
διαλύματα, όπως έχουμε αναφέρει:
1.Διατηρούν το pH τους πρακτικά σταθερό όταν προστίθενται σε αυτά μικρές αλλά υπολογίσιμες ποσότητες ισχυρών οξέων ή βάσεων
2. Διατηρούν το pH πρακτικά σταθερό, κατά την αραίωσή τους. άπειρη αραίωση pH τείνει στο 7.
1.Διατηρούν το pH τους πρακτικά σταθερό όταν προστίθενται σε αυτά μικρές αλλά υπολογίσιμες ποσότητες ισχυρών οξέων ή βάσεων
2. Διατηρούν το pH πρακτικά σταθερό, κατά την αραίωσή τους. άπειρη αραίωση pH τείνει στο 7.
Χρησιμότητα
Ρ/Δ
1. Στην αναλυτική χημεία για τη βαθμονόμηση πεχαμέτρων, ποσοτική ανάλυση.
2. Στη βιομηχανία. Πολλές χημικές και βιοχημικές διεργασίες πρέπει να γίνονται σε καθορισμένη τιμή pH (βιολογικοί καθαρισμοί, επεξεργασία δερμάτων, παραγωγή χρωμάτων, λιπασμάτων κλπ.).
3. Στην ιατρική, βιολογία, φαρμακευτική.
1. Στην αναλυτική χημεία για τη βαθμονόμηση πεχαμέτρων, ποσοτική ανάλυση.
2. Στη βιομηχανία. Πολλές χημικές και βιοχημικές διεργασίες πρέπει να γίνονται σε καθορισμένη τιμή pH (βιολογικοί καθαρισμοί, επεξεργασία δερμάτων, παραγωγή χρωμάτων, λιπασμάτων κλπ.).
3. Στην ιατρική, βιολογία, φαρμακευτική.
4. Τα περισσότερα
υγρά των ζώων και φυτών είναι ρυθμιστικά
διαλύματα, τα οποία ρυθμίζουν τις
βιοχημικές διεργασίες που λαμβάνουν
χώρα.
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΡΗ Ρ/Δ
Εργαστηριακός υπολογισμός.
1)Σε 100ml CH3COOH 0,1M προσθέτουμε 50ml KOH 0,1M.
Eάν Κα
CH3COOH
ειναι 10-5 να
βρείτε το ΡΗ του τελικού διαλύματος.
α) υπολογίστε τα mols οξέος και
βάσης. Τί παρατηρείτε;
Πόσο είναι το τελικό ΡΗ του
διαλύματος που προκύπτει;
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ
β) Η ίδια διαδικασία να γίνει
με ογκομέτρηση της βάσης στο οξύ.
Ρίχνουμε 10ml βάσης και μετρούμε
το ΡΗ του διαλύματος που προκύπτει.
Συνεχίζουμε το ίδιο άλλες 4 φορές μέχρι
να προστεθούν συνολικά τα 50ml KOH
Καταστρώνουμε την καμπύλη
ογκομέτρησης: ΡΗ διαλύματος συναρτήσει
του όγκου της βάσης.
2)Σε
100ml ΝΗ3
0,1M προσθέτουμε 50ml HCI 0,1M.
Eάν Κβ ΝΗ3
ειναι 10-5 να
βρείτε το ΡΗ του τελικού διαλύματος.
α) υπολογίστε τα mols οξέος και
βάσης. Τί παρατηρείτε;
Πόσο είναι το τελικό ΡΗ του
διαλύματος που προκύπτει;
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ
β) Η ίδια διαδικασία να γίνει
με ογκομέτρηση του οξέος στη βάση.
Ρίχνουμε 10ml οξέος και μετρούμε
το ΡΗ του διαλύματος που προκύπτει.
Συνεχίζουμε το ίδιο άλλες 4 φορές μέχρι
να προστεθούν συνολικά τα 50ml
HCI.
Καταστρώνουμε την καμπύλη
ογκομέτρησης: ΡΗ διαλύματος συναρτήσει
του όγκου του οξέος.
Υπολογιστικές ασκήσεις
εύρεσης ΡΗ Ρ/Δ
3) Με ποιά αναλογία όγκων
πρέπει να αναμίζουμε διάλυμα CH3COONa
1Μ με διάλυμα HCl 0,5Μ ώστε να προκύψει
τελικό διάλυμα με ΡΗ: 5, 7, 9 ; Τί παρατηρείτε
για τους όγκους και τις τιμές ΡΗ των
τελικών διαλυμάτων; Δίνεται Κα
CH3COOH
ειναι 10-5
4) Με ποιά αναλογία όγκων
πρέπει να αναμίζουμε διάλυμα ΝΗ4Cl
1Μ με διάλυμα ΚΟΗ 0,5Μ ώστε να προκύψει
τελικό διάλυμα με ΡΗ: 5, 7, 9 ; Τί παρατηρείτε
για τους όγκους και τις τιμές ΡΗ των
τελικών διαλυμάτων; Κβ ΝΗ3
ειναι 10-5
ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗΣ ΟΞΕΟΣ ΜΕ ΒΑΣΗ
ΚΟΥΙΖ
Ρ/Δ ΔΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΧΡΟΝΟΣ 15-20 ΛΕΠΤΑ
1)
Αναμιγνύω ίσους όγκους ΝΗ3
ΝΗ4Cl
1Μ το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του τελικού
διαλύματος ;
Κβ ΝΗ3
ειναι 10-5
α) 5 β) 7 γ) 9
δ)11
Στόχος: εύρεση ΡΗ άμεσου Ρ/Δ βάσης / συζυγούς οξέος
2)
Αναμιγνύω ίσους όγκους CH3COOH
και CH3COOΚ
1Μ το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του
τελικού διαλύματος ; Κα CH3COOH
ειναι 10-5
α) 5 β) 7 γ) 9
δ)11
Στόχος: εύρεση ΡΗ άμεσου Ρ/Δ οξέος / συζυγούς βάσης
3)
Αναμιγνύω 100ml CH3COOH
και 50ml KOH 1Μ το καθένα. Ποιό
είναι το ΡΗ του τελικού διαλύματος ; Κα
CH3COOH
ειναι 10-5
α) 5 β) 7 γ) 9
δ)11
Στόχος: εύρεση ΡΗ έμμεσου Ρ/Δ οξέος / συζυγούς βάσης
4)
Αναμιγνύω 100ml ΝΗ3
και 50ml HCI 1Μ
το καθένα. Ποιό είναι το ΡΗ του τελικού
διαλύματος ;
Κβ ΝΗ3
ειναι 10-5
α) 5 β) 7 γ) 9
δ)11
Στόχος: εύρεση ΡΗ έμμεσου Ρ/Δ βάσης / συζυγούς οξέος
ONLINE QUIZ P/Δ.
ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ
Δίνονται ότιΚβ ΝΗ3 ειναι 10-5
Κα CH3COOH ειναι 10-5
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου